WALKING NEWSPAPER PROJECT

the walking newspapers
a forum for: actions, interventions and small departures
The concept and goal of the walking newspaper project is to create a public art piece.
The theme will be "walking" - and the process of working on ideas during walking.
The intension of all walks is to “read” the space, to discover the aesthetic elements
on the walk, to open ones eyes to the “real” works of art on the city, in the landscape,
nature, to the special sites, the changes that take place and to work on spontaneous actions.

developed and published in:


San Francisco, "Xing", Jan. 2005;
Istanbul, Turkey, "yürü", Sept. 2005;
Sierre, Switzerland "Derive". May 2006;
New York, "good news". Feb. 2007;
Havana, Cuba, "dejame aqui", Nov. 2007;
Bonn, Germany, “Aksentfray”, April 2008;
Johannesburg, South Africa, “keleketla” , May 2008.

 

YÜRÜ in the context of the Istanbul Pedestrian Exhibitions. 2005

Hans Winkler publizierte die Zeitung „YÜRÜ“ in Istanbul . (türkisch: „Geh“). Konzept und Ziel war es mit YÜRÜ ein Public Art Projekt für Istanbul zu realisieren und es in die Stadt zu integrieren. An dem Projekt waren 15 Künstler aus Istanbul beteiligt. In der Zusammenarbeit entwickelte sich eine Sprache, ein Kommunikationssystem, die linguistische und kulturelle Schranken überschritt . -und YÜRÜ hervorbrachte. YÜRÜ wurde ein Forum für Aktionen und Interventionen. Sie steht für die Stadt, Ihre Wege, Ihre Kultur, Ihre Kunst und ihre kleine Fluchten und tauchte als neues Medium, als Zeitung im Stadtraum auf. Zum zentralen Thema des Projektes wurde Gehen und "Herumschweifen" in der Stadt - oder wie uns Bruce Chatwin empfohlen hat "Am besten wandert man". Tägliche Wanderungen in der Stadt bringen immer außergewöhnliches zum Vorschein. Sie lenken den Blick auf Details, auf oft Unscheinbares. "Die Geschichte des Gehens scheint eine ungeschriebene, geheime Geschichte zu sein dessen Fragmente in Tausenden unauffälligen Passagen in Büchern, als auch in Liedern, Strassen und in fast in jedermanns Abenteuer gefunden werden. (Rebecca Solnit) Während der Wanderungen ging es auch um das "Herumschweifen" wie es den Situationisten Guy Debord interessierte. "Mit Hilfe alter Karten, Luftbildaufnahmen und Umherschweifexperimente kann man die bisher fehlende Kartographie der Einflüsse aufzeichnen, deren Unzuverlässigkeit ..heute nicht größer ist als die der ersten Seekarten, nur mit dem Unterschied, dass es nicht mehr darum geht, beständige Kontinente genau abzugrenzen, sondern die Architektur und den Urbanismus zu verändern." Durch das "Herumschweifen" werden die zwanghaften Dinge des Alltags, die Normierung des Denkens und Handels hinter sich gelassen. Am konsequentesten erscheint hier Henry David Thoreau: "Vielleicht sollten wir noch den kürzesten Spaziergang im Geist eines unendlichen Abenteuers angehen, als wollten wir nie zurückkehren.... Wer bereit ist, Mutter und Vater, Bruder und Schwester, Weib, Kind und Freunde zu verlassen und nie wiederzusehen, wer alle Schulden bezahlt, ein Testament aufgesetzt sowie alle Angelegenheiten geregelt hat, wer also ein freier Mann ist, der ist gerüstet für einen Spaziergang." Die Intension all der Wanderungen war es die Stadt zu lesen, ästhetische Elemente des täglichen Lebens darin zu entdecken, die Augen für "wirkliche Kunstwerke" auf der Strasse zu öffnen, für spezielle Orte, für Veränderungen, und sich an die Arbeit für spontane Aktionen zu machen. Alle Arbeiten intervenierten behutsam. Sie waren bewusst klein, vergänglich oder manchmal fast unsichtbar. Aber sie stehen in Beziehung zur Umgebung und der Nachbarschaft. Durch YÜRÜ wird eine lebendige Haltung dem historisch überlebten, künstlerischen Umgang mit dem öffentlichen Raum entgegengestellt, in der z.B. in Kunst am Bau Projekten Skulpturen in die Stadt gesetzt werden, die in keinem Bezug zur Architektur, zum Raum oder gar zu Strukturen des Alltagslebens und zu den beteiligten Menschen stehen.

"The history of walking is an unwritten, secret history whose fragments can be found in a thousand unemphatic passages in books, as well as in songs, streets, and almost everyone´s adventures". Rebecca Solnit

Hans Winkler walking project in Istanbul, September 2005. In the context of the "Istanbul Pedestrian Exhibitions 2: Tünel-Karaköy", which will be realized 16 September - 30 October 2005, opening concurrently with the 9th International Istanbul Biennale, Hans Winkler created a public art project, a workshop with young artists from the Yýldýz Technical University - Art and Design Fakulte. The project with young artists Istanbul was focused on walking and working in the public space. The intention is to "read" the city, to discover aestethic elements of daily life, to open the eyes for this kind of "real pieces" on the street, to find points of interest, to work on change objects or create spontaneously new art work. The work should be part of the fabric of the city and intervene on it carefully. It can be small or almost invisible. Walking is the simplest and natural yet complex way to move. In the time of a super fast technological development walking art sets a counter balance. The project will be connected to environment and neighbourhood and is represented through a selfmade newspaper, which will be printed in Istanbul. Hans Winkler will be the editor and publisher of the newspaper. with Participation of : Ayse Ilkorur, Berivan Celik, Canberk Koc, Cayan Ince, Feride Ozturk, Hilal Gumusel, Nazl? Gul, Nesli Gul, Okan Cam, Sedat Turkantoz, Sergin Keyder, Sinan Yesilbas . Graphic design: Jacob Printing: Yildiz University The project was produced in collaboration with Vittorio Urbani, for "Nuova Icona", Venice, Italy.

thanks to: Fulya Erdemci & Emre Baykal, Inci Enviner , Tomur Atagök, Ahmet Ö?üt and Vittorio Urbani, Yildiz University Art and Design Faculty

. "Radical" newspaper in Istanbul: "Yürü is the best thing in the Biennale". Ama bunlar? tart??mak için sanata dair his, dil ve ak?l birli?i gerekiyor. Oysa kafas?na göre herkes. Bu, bu s?ralar gördü?üm en güzel ?ey. ('Yürü'den, Yaya'n?n fanzinimsi dergisinden bir cümle. Y?ld?z Teknik Üniversitesi ö?rencilerinin eline sa?l?k.) "?stanbul merkez, kafas?na göre herkes". ?nsan sormadan duram?yor; bu, ne biçim merkez o zaman?..

Derive, Sierre, CH 2006

In der Zusammenarbeit mit Aude Haenny, Celine Overney, Cloe B, Christelle Besson, Danielle Kleinman, Dafne Rondelli, Federico Margna, Florian Duffey, Matthias Kaspar, Milena Buckel, Sidwell Rihlamuy and Sladjana Brnic

 

XING, San Francisco, 2005

 

"I am glad to present for your enjoyment and possible reading attention the newspaper copies of Xing, an experimental magazine created through the collaboration with 14 young artists of the San Francisco Art Institute. For the last few years I have been thinking about doing a one-time magazine, fill it with good and strange ideas, and bring it out into the world as an independent exhibition. The entire production of Xing, from inception to publication, took form over a two-week period in Jan. 2005. " SFAI-press office Xing integrates writing, philosophy, drawing, activism, photography, and satire to simultaneously engage and disorient its readers. Influenced by a vast array of artistic and cultural activity, including the Situationist dérive, coloring books, Eadweard Muybridge's motion photography, grassroots activism, and DIY publishing, Xing is heterogeneous in nature. It is an artwork, a periodical, a joke, and an interdisciplinary experiment.

 

GOOD NEWS

New York, Feb. 2007

In collaboration with: Tom Patterson; Jeremiah Reeves, Daniel Lichtman, Aloyse Blair, Harry Crofton, Jonah Susskind, Sam Wohl, Jose Luis Cortes, Andreas Sell, Yehudis Harris, Sems Kaygisiz, Katharina Czacka, Mads Lynderup.and Blaine Anderson, Maria Hoover, Chris van Doren, Taibi Mastelse, Annie Shaw, Lindsay D´Addato, Mariella.

 

Dejame Aqui

Cuba - Havana, Novembre 2007

 

with: Rewell Altunaga - Descendencia, Damian Bandin - registro sonoro esqüina caliente parqüe central, Lorena Gutiérrez Camejo - Andador / "Hace un dia precioso"colaboracion con Patricia FUERA!! PROHIBIDO!!, Patricia del Rio - El paseo, Naivy Pérez - Sin título (Acción No2), Leticia Maria Gallego Serie "Trascedencia" Titulo: "Alias" Titulo: "Leticia la...", Benjamin del Castillo Vega - El cambiador de caminos, Felipe Dulzaides, Rene Francisco, David Enriquez - symphony of people, with the support: Felipe Dulzaides and Rene Francisco. Thanks to: Institute Superior del Arte (ISA), Christoph Bertrams, Goethe Institute Havana, IFA Institut Stuttgart, Germany

 

Keleketla,

South Africa, 2009

 

with: Lyle van Schalk, Jean Christoph Langnetin, Robert Peers, Anthea Moys, Maja Marx, Dorothee Kreutzfeldt, Bettina Malcomess / Ranoato Hlasane (Keleketla Mobil Library), Kagiso "Man Purple" Mnisi, Adele Prins, Kudzanai Chiuraji, Ismail Faronk , Sidewalk Reservation, Johan Tohm, Anne Graupner / Thorsten Thorsten Deckler, Graphic: Adele Prins thanks to: Dorothea Kreuzfeldt, Peter Anders, Joseph Gaylard, Kaja Kopkow, Georges Pfruender, Sven Wiederholt, and IFA Stuttgart Johannesburg, South Africa, June 2008 Title: Keleketla:: is a Pedi word which is a response to the beginning of a story, something that you say back to the storyteller's "once upon a time". It is some kind of an acknowledgement and a consent that. "I am here, willing to listen to your story with active participation. The Keleketla Library started as a collaborative project between Bettina Malcomess and Rangoato Hlasane with innacitycommunity collective. The library is open between 2-5 pm Mon- Fr and 10-5 pm Saturdays at Drill Hall, Plein/ Twist Street . Email: keleketla@gmail.com The Keleketla mobil Library (a library on wheels) started iMay 2008. It is moving around the city presenting himself with performances and readings on the street.

 

aksentfray

Biennale Bonn, Germany, 2008

walking newspaper Bonn, im Rahmen der BIENNALE BONN : Bosporus 2008.

mit: Katharina Otte-Varolgil , "Wohynnereye", in Zusammenarbeit mit Eva-Maria Kagermann, Abdullah Cam, "Der Dialog im Wandel", Enis Kurtulus , " Bonner Tea-Time", Sevgi Demirkaya und Kenan Zoengoer, "Das Kofferkind", Cem Akalin, "Forms in Motion", Assistenz: Alina Karadeniz, graphic: www.h4-design.de. aksentfray wurde von deutsch-tuerkischen Kuenstlerinnen und Kuenstlern in Bonn zusammengestellt.

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